Στένωση αορτικής βαλβίδας

heart

Στένωση αορτικής βαλβίδας

Η αορτική βαλβίδα είναι ο σχηματισμός που επιτρέπει την ομαλή δίοδο του οξυγονομένου αίματος από την καρδιά στην κυκλοφορία όλου του σώματος
Η σοβαρή στένωση της αορτικής βαλβίδας συμβαίνει όταν, η αορτική βαλβίδα δεν μπορεί να ανοίξει και να κλείσει σωστά. Αυτό έχει σαν συνέπεια αρχικά την «πάχυνση» του μυός της καρδιάς (υπερτροφία) για να μπορέσει να «σπρώξει» το αίμα στην κυκλοφορία και με την πάροδο του χρόνου το «αδυνάτισμα» της καρδιάς.
Αιτίες στένωσης αορτικής βαλβίδας
Η σοβαρή στένωση της αορτικής βαλβίδας συσχετίζεται συνήθως με την ηλικία και την εναπόθεση ασβεστίου στη βαλβίδα ή και στο δακτύλιο της, το οποίο με τη σειρά του προκαλεί τελικά τη στένωση (εκφυλιστική στένωση). Άλλες αιτίες είναι το ιστορικό ρευματικού πυρετού σε μικρή ηλικία, συγγενή ανωμαλία της βαλβίδας, προηγηθείσα ακτινοβολία στο θώρακα, φάρμακα, σπάνια μεταβολικά ή αυτοάνοσα νοσήματα, πολύ υψηλές τιμές χοληστερίνης (κληρονομική υπερχοληστεριναιμία), τελικού σταδίου νεφρική ανεπάρκεια.

Συμπτώματα σοβαρής στένωσης αορτικής βαλβίδας
Τα συμπτώματα της σοβαρής αορτικής στένωσης συσχετίζονται με την αδυναμία της καρδιάς να τροφοδοτήσει με αίμα τα στεφανιαία της αγγεία και την κυκλοφορία, ειδικά σε περιπτώσεις αυξημένων απαιτήσεων όπως π.χ. σε κάποια σωματική προσπάθεια. Αυτά είναι:

• Πόνος στο στήθος (στηθάγχη)
  • Ζάλη, αίσθημα λιποθυμίας ή λιποθυμία
  • Δύσπνοια
  • Αίσθημα παλμών
  • Αδυναμία και κούραση
  • Η στένωση της αορτικής βαλβίδας είναι προοδευτική νόσος και απειλητική για τη ζωή.
    Από τη στιγμή που εμφανίζονται τα συμπτώματα καρδιακής ανεπάρκειας (δύσπνοια), πόνου στο στήθος στην προσπάθεια (στηθάγχη) ή λιποθυμίας το προσδόκιμο επιβίωσης μειώνεται δραματικά. Ουσιαστικά με την έναρξη των συμπτωμάτων, και εάν δεν υπάρξει θεραπεία, ένας στους δύο ασθενείς ζει για δύο χρόνια και μόνο ένας στους πέντε για πέντε χρόνια
    Δεν υπάρχει φαρμακευτική θεραπεία.Η χειρουργική αντικατάσταση  είναι σήμερα η θεραπεία εκλογής για την αντιμετώπιση της συμπτωματικής αορτικής στένωσης. Εντούτοις, αρκετοί ασθενείς, είτε λόγω ηλικίας είτε λόγω άλλων ιατρικών νοσημάτων, έχουν υψηλό έως και απαγορευτικό χειρουργικό κίνδυνο. Αυτοί οι ασθενείς μπορούν να αντιμετωπιστούν με τη διαδερμική τοποθέτηση (αντικατάσταση) της αορτικής βαλβίδας (TAVI ή TAVR).
    Τι είναι η διαδερμική τοποθέτηση (αντικατάσταση) της αορτικής βαλβίδας (TAVI ή TAVR)
    Είναι η επέμβαση με την οποία η νέα βιολογική βαλβίδα τοποθετείται στη θέση της παλιάς μέσα από ένα καθετήρα είτε από τη μηριαία αρτηρία είτε από την υποκλείδιο αρτηρία.

Η διαδερμική τοποθέτηση (αντικατάσταση) της αορτικής βαλβίδας έχει σαφώς μικρότερους κινδύνους από την κλασική χειρουργική αντιμετώπιση της αορτικής στένωσης.Για το λόγο αυτό, άλλωστε, είναι και η θεραπεία εκλογής σε ασθενείς με υψηλό χειρουργικό κίνδυνο. Καθώς μάλιστα η τεχνική βελτιώνεται, πιθανότατα στο μέλλον θα έχει και την ένδειξη σε ασθενείς με χαμηλότερο κίνδυνο.

ΕΠΙΠΛΟΚΕΣ
    Υπάρχουν όμως και κάποιοι κίνδυνοι κατά τη διάρκεια της επέμβασης, άλλοι περισσότερο κι άλλοι λιγότερο σοβαροί. Αυτοί είναι:

• Σοβαρή αγγειακή επιπλοκή (8%)
  • Αλλεργική αντίδραση (Σπάνια)
  • Λοίμωξη (Σπάνια)
  • Περικαρδιακή συλλογή (1,5%)
  • Αιμορραγία ή μετάγγιση αίματος (28%)
  • Τοποθέτηση μόνιμου βηματοδότη (20%)
  • Οξεία νεφρική ανεπάρκεια (6%)
  • Επείγουσα χειρουργική αντιμετώπιση (6%)
  • Αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο (3%)
  • Έμφραγμα μυοκαρδίου (2%)
  • Κολπική μαρμαρυγή (12%)
  • Καρδιογενές shock (2%)
  • Θάνατος(3%)
  • Η θεραπεία με την τοποθέτηση της νέας βαλβίδας θα περιορίσει άμεσα τα συμπτώματα στο βαθμό που οφειλόταν στην αορτική στένωση. Θα αποκαταστήσει τη φυσιολογική λειτουργία της βαλβίδας και θα βελτιώσει τη συνολική λειτουργία της καρδιάς. Αυτό, δυνητικά, θα βελτιώσει την ποιότητα της ζωής και το προσδόκιμο της επιβίωσής.